tiistai 19. syyskuuta 2017

"A journey is best measured in friends, rather than miles" -Tim Cahill

Rijeka
Eilen kävimme koululla tapaamassa pari opettajaa ja meidän ihanan tuutorin Antonian. Ihmiset on ollut tosi tosi ystävällisiä ja mukavia! Täällä on ihan tajuttoman rentoa kommunikoida opettajien ja muiden kanssa verrattuna Suomeen. Opettaja vei meidät lähes heti tavattuamme kahville vaihtamaan kuulumisia, keskustelemaan hieman käytännön asioista ja rupattelemaan mukavia. Seuraamme liittyi Antonia, joka on täällä meidän tuutorimme. Hän auttoi meitä hankkimaan paikalliset henkilötunnukset, tekemään opiskelijakorttihakemuksen sekä tutustutti muutamiin käytännön asioihin. Koululla menikin eilen puolet päivästä, mutta se ei meitä erityisemmin haitannut, vaikka se enimmäkseen odottelua ja odottelua sisälsi.
Tänään kävimme koululla toiveikkaina hakemassa väliaikaista opiskelijakorttia, mutta sitä ei sitten muutaman tunnin odottelun jälkeen saatu. Täällä oli eilen sekä tänään ongelmia järjestelmien kanssa, joista puuttui joitakin tarvittavia tietoja ja muita hassuja ongelmia, mitä ei ymmärretty.
Opatija

Eilen illalla tehtiin turistikierros Opatijaan. Otimme bussin Rijekasta Opatiaan, mikä maksoi 26 kunaa eli vajaa 4e. Matka kesti noin puolisen tuntia ja maisemat oli kauniit. Bussi pysähteli usein, mutta sehän ei meidän mukavaa pomppuista reissua haitannut. Opatijassa ihmettelimme hurjan kauniita hotelleja, mitä oli täynnä koko rannikko. Rakennukset oli mitä kauneimpia ja tuntui, että oltais jopa vaihdettu tässäkin välissä jo maata. Kävelimme pitkin rannikkoa nauttien ja ihmetellen maisemia. On se kummallista, että täällä ollaan ja ollaankin vielä seuraavat kolme kuukautta.
Thalassotherapia
Löysimme Opatijasta myös meidän tulevan harkkapaikan. Sekin on ihan rannikolla ja maisemat ovat suoraan merelle. Paikan nimi on Thalassotherapia. Jännittävää nähdä millainen paikka on sisältä. Ei tarvitse kauan odotella, kun ensimmäinen harkkapäivä onkin jo huomenna. Siitä lisää myöhemmin.
Maisemat Thalassotherapiasta katsottuna
Eilen illalla lähtiessämme ravintolasta asunnolle, eräs saksalainen tyttö tuli juttelemaan ja vaihdettiin siinä muutama sana. Elena oli vierailemassa kaverinsa luona ja päätti tulla muutamaksi päiväksi Rijekaan katselemaan paikkoja. Päätimme tavata, mikäli aikataulumme täsmäävät. Epävarman pohdinnan jälkeen sosiaalisoitumisen aiheuttamasta vaivasta ja väsymyksestä huolimatta päätimme tavata Elenan vielä. Koska sää oli koko päivän sateinen, päätimme mennä yhdessä illalliselle. Meidän seuraan liittyikin Elenan kanssa samassa hostellissa yöpyvät kolme tyttöä. Kaksi heistä oli siskoksia Saksasta, jotka olivat muuten vain lomailemassa ja kolmas saksalainen oli reilaamassa. Vaikka meillä oli perinteiset ennakkoluulot "niinpä taas tietenkin, miljoona muuta pitää taas kutsua mukaan..", niin ilta oli aivan mahtava! Ei kaduttanut kyllä hetkeäkään ja tuntui kuin oltaisiin tunnettu jo aikaisemmin. Parisen tuntia vierähtivät nopeasti hyvän ruuan ja seuran parissa. Harmiksemme yhteinen kuva jäi ottamatta, mutta yhteystiedot on vaihdettu ja ehkä tullaan näkemään vielä toistenkin.
Opatija
Eiköhän tämän vaihdon yksi tärkeimmistä asioista olekin tavata muita nuoria ja vaihtaa kokemuksia, luoda uusia ystävyyssuhteita ja oppia elämästä joka päivä hieman enemmän.
Fiilikset on siis tällä hetkellä aika hyvät ja väsymyksen täyteiset.
Boonker -fine dining
Huomenna mennäänkin jo aikaisin aamulla tutustumaan Opatijaan meidän harjoittelupaikkaan. Väsymys puskee päälle, joten pitääkin mennä tankkaamaan jaksamista yöunille.

Yesterday we met our mentor teacher at the faculty. We also met our tutor Antonia, who was really nice and kind. Everyone were really friendly and we felt welcome here. Antonia helped us with many things. So happy to have a tutor here! :)
 We also visited Opatija yesterday. We will have our practical training there next two months and the place is amazing. It´s clearly mostly for tourists, but I´ve never seen anything similar before. Just amazing how the beach is full of hotels and restaurants and the architecture is so beautiful.
 Last night we met a girl from Germany, Elena. She´s visiting Rijeka for a couple of days. Today we had dinner with her and three other girls from Germany, who were staying at the same hostel with Elena. I think the traveling and student exchange is so much more than studying and working. This is about making new contacts and feel good. These girls were so fun and good company. Just like we would have been friends before. Thank you!